De ce să alegi capitala Ungariei, Budapesta, pentru o escapadă de o zi

URMĂREȘTE-NE

16,065FaniÎmi place
    1,142CititoriConectați-vă
    13,030AbonațiAbonați-vă

Budapesta, capitala Ungariei este un oraș pe care trebuie să îl vizitezi musai cel puțin o dată în viață. O zi nu este suficientă pentru a vizita tot ce există aici, dar este o gură de aer de care ai nevoie pentru a-ți face o idee despre ce altceva mai lipsește din țara ta și ce ar putea fi îmbunătățit.

Am petrecut o zi pe meleagurile maghiare, o zi care am putea spune că a cântărit cât o teleportare în altă lume. Este incredibil cât de diferite pot fi experiențele imediat ce ai trecut granița la vecini din nord – vest și de câte ori poți să te întrebi în 12 – 14 ore: ”de ce ei pot și noi nu”.

Nu voi scrie în acest articol nimic cu tentă politică sau legat de etnii și istorie, pentru că din punctul meu de vedere, tot ce contează este educația, bunul simț, respectul și experiențele pe care le trăiesc pentru a avea parte de o viață plină de amintiri vii. Tot ce am știut eu despre Budapesta până să ajung acolo a fost că este unul dintre cele mai frumoase orașe din Europa și că este cea mai des confundată capitală cu Bucureștiul de pe continent. Nu că Budapesta ar semăna dintr-un anumit punct de vedere cu Bucureștiul. Nici pe departe, nici dacă ne referim la arhitectură, curățenie sau respect față de bunurile pe care le deții. Pentru că, din păcate, ce sesizez tot mai des în țara noastră este că nu ne mai interesează nu doar de cel de lângă noi, ci nici de proprietățile pe care le avem.

Cum am ajuns să vizitez Budapesta, Ungaria

Revenind la Budapesta, capitala Ungariei, am ajuns să o vizitez alături de familia mea prin prisma unui concediu în Băile Felix, la Hotel President, despre care voi scrie separat într-un articol – review. Pentru că sâmbăta și duminica tot ce poți să faci într-o stațiune este să dormi, să mănânci și să mergi la piscină, am zis că nu ar fi deloc o idee rea să ne urcăm în mașină și să poposim pentru o zi în Budapesta.

Auzisem că la unguri străzile sunt foarte bune, că de cum treci granița intri parcă în lumea amish, dar cum sunt destul de sceptică la astfel de povești, am zis că nu cred până nu văd. Vreo 3 zile înainte de mini – călătorie, am citit mai multe articole pe internet, atât în română, cât și în engleză, mi-am făcut o listă a obiectivelor turistice din oraș, ca de altfel și a restaurantelor, dar am consultat și vremea.

Știam că avea să plouă, că vor scădea semnificativ temperaturile și că nu vom putea să vizităm nici 50% din ce mi-am propus, dar simplu fapt că fotografiile cu Budapesta de pe net ”mi-au luat mințile”, m-au determinat să nu dau niciun pas înapoi.

De ce ai nevoie pentru o zi în Budapesta, Ungaria

În primul rând, dacă vremea îți spune că vor fi 4 grade, cu șanse minime să dea soarele, îmbracă-te bine. Pentru că orașul – capitală Budapesta este situat de o parte și de alta a fluviului Dunărea, care străbate sud – estul, sudul și sud – vestul României, temperatura va fi resimțită mult mai rece decât indică termometrul. Eu am ales să adopt aceeași ținută pe care aș purta-o și dacă aș merge o zi la munte: colanți, pantaloni, o bluză groasă, geacă de ski și ghete de munte.

Din păcate, am prins precipitații, așa că, dacă veți vizita Budapesta în aceleași condiții ca noi, e bine să țineți mereu o pelerină de ploaie în mașină sau în geantă. Și umbrela este o variantă, dar pentru că vântul bate cu putere, s-ar putea să nu vă permită să vă bucurați corespunzător de arhitectura orașului.

Pentru că de la granița cu România până în Budapesta aveți de parcurs peste 3 ore în mașină, asigurați-vă că aveți la voi apă și ceva de ronțăit, asta dacă plecați la drum în prima parte a zilei, fără să fi consumat micul dejun. Dacă ați mâncat prima masă a zilei, nu ar trebui să aveți niciun fel de problemă.

În ceea ce privește motorina consumată până în Budapesta și înapoi în Băile Felix, un pic peste jumătate de rezervor ar trebui să vă ajungă, adică între 150 – 170 lei. Alimentați de la o benzinărie din România, de preferat din Oradea sau localitățile de până în vamă, iar asta pentru că în Ungaria motorina și benzina sunt ceva mai scumpe.

Nu uitați actele de identitate, asta dacă nu cumva vreți să vă întoarceți de la graniță pentru ele. De regulă, când ești în concediu, ai tendința să fii cât mai liber cu putință, uneori pui partenerul de viață să îți poartă actele și banii sau muți portofelul / banii / documentele din pantaloni în geacă, din geacă în geantă și așa mai departe. Așadar, atenție mare la actele de identitate.

Recomandarea mea, după o zi în Budapesta, Ungaria este să schimbați din timp lei în forinți (moneda maghiară). Desigur, puteți achiziționa diferite produse și servicii și cu euro la vecinii noștri, dar pentru că nu pot niciodată să fie calculate sumele ban pe ban la conversie, ai toate șansele să achiți în loc de 2,50 euro suma de 3 euro sau mai mult. Ar mai fi varianta, dacă nu ajungeți să schimbați lei sau euro în forinți, să plătiți cu cardul, pentru că banca va face conversia automat, iar din cont va fi extrasă exact suma necesară, nici mai mult, nici mai puțin.

În afară de suma cheltuită pe motorină, am mai avut nevoie de o sumă de bani pentru a mânca masa de prânz. Exista varianta să mergem cu pachețelul la purtător (o salată, un sandviș sau o gustare), pe care să îl consumăm în mașină sau într-o parcare la benzinărie, dar am preferat să optăm pentru a încerca meniul unuia dintre restaurantele – francisă din Budapesta, EATaliano.

O spun fără să exagerez niciun moment: EATaliano face cea mai bună pizza pe care am mâncat-o vreodată pe unde am mai umblat în România sau prin lume. Prețul acesteia este, în schimb pe măsură, dar dat fiind că nu mergi zilnic să mănânci acolo, merită experiența. Pe o pizza Quatro Formagi de 27 cm și o limonadă cu pepene, am cheltuit suma de aproximativ 3500 forinți, adică în jur de 50 lei. În total, 4 persoane am lăsat 50 euro pentru o masă la acest restaurant, situat la 2 pași de parlamentul Ungariei din Budapesta. Dacă este să comparăm cu prețurile din România, cred că ieșeam cam tot la fel la oricare restaurant de 4 – 5 stele unde se servește pizza la noi.

Ca să închei cu banii de care ai nevoie pentru o zi în Budapesta, Ungaria, o persoană din grupul nostru s-a descurcat cu o medie de 100 lei / persoană  pentru această escapadă. Asta în condițiile în care plecarea s-a făcut din România de la doar 19,7 km de granița cu Ungaria. Desigur, costurile de transport variază în funcție de locul din care plecați, numărul de persoane, opririle pe care mai alegeți să le faceți pe traseu și eventual, cazările, dacă optați pentru ele.

În weekend nu plătești parcare în Budapesta, Ungaria

Pentru că am ales să vizităm Budapesta într-o zi din weekend, nu am plătit parcarea în capitala Ungariei, ca de altfel nici accesul pe drumul către Mănăstirea Buda. În schimb, dacă mergeți în oraș în timpul săptămânii, la fel ca la noi, se percepe o taxă de parcare. Țineți minte, dacă nu o achitați, amenda nu este de neglijat, aceasta depășind chiar 100 euro.

În Oradea, există persoane care organizează periodic excursii dus – întors în Budapesta cu microbuzul, excursii care includ vizitarea mai multor obiective turistice, plimbarea cu feribotul și intrări la unele muzee. Aceste tipuri de excursii sunt intensive, se pleacă la drum cu noaptea în cap, iar revenirea în România are loc noaptea târziu.

Prețul unei asfel de experiențe, pentru cei interesați, este de aproximativ 150 lei. Acum, depinde ce tip de excursii vă plac: cele relaxante, cu program de voie, în care să nu depindeți de nimeni sau cele cu rețete prestabilite. Oricum, indiferent de opțiunea aleasă, bugetul alocat este aproximativ același.

Ce am vizitat într-o zi în Budapesta, Ungaria

Am admirat tot traseul, de când am intrat în Ungaria până am ajuns în capitala Budapesta, curățenia, pământurile îngrijite, gospodăriile foarte bine puse la punct și mai ales, faptul că în benzinăriile în care am oprit pe traseu, oamenii au fost extrem de prietenoși, au glumit cu noi și ne-au servit cu respect, deși ne-au auzit că suntem români.

Înainte, mi-a fost indusă ideea că ungurii sunt oameni răi, invidioși pe români și șmecheri, șireți. Din păcate pentru cei care gândesc asta, vreau să afirm că este doar un mit, nimic altceva. Maghiarii sunt extrem de emancipați, prietenoși și săritori.

Am vrut inițial să vizităm și Debrecen, dar pentru că am avut la dispoziție doar o zi și obiectivul principal a fost Budapesta, am zis că lăsăm orașul respectiv pentru data viitoare. Astfel, prima oprire în Budapesta a fost, cum era de așteptat, la Parlamentul maghiar de pe malul Dunării.

Din păcate, nu am avut posibilitatea să vizităm și interiorul clădirii, asta pentru că de jur împrejur erau efectuate lucrări. În schimb, am pozat împrejurimile care prezintă statuia ecvestră a regelui Francisc Rákóczi al II-lea și memorialul Kossuth, președintele-regent din timpul Revoluției de la 1848, fiind situate una în spatele Parlamentului ungar și cealaltă în spartea din dreapta a clădirii, cum te uiți de pe malul Dunării.

Am admirat arhitectura impunătoare, de poveste, a clădirilor aflate de o parte și de alta a fluviului, ca de altfel și podurile vechi și noi care îți permit să traversezi Budapesta.

În drumul spre Mănăstirea Buda, am trecut peste Podul Libertății (Szabadság híd), care leagă Buda și Pesta și este al treilea pod public sudic din Budapesta, localizat la capătul sudic al centrului orașului. Ne-ar fi plăcut mult să urcăm la mănăstire cu telecabina sau pe scări, să admirăm panorama și peisajul, dar din păcate vremea nu a fost cea mai prietenoasă și am parcurs traseul cu mașina. În mod normal, intrarea în cetate se face contra-cost, tariful fiind de 2 euro pentru autoturisme și 5 euro pentru autobuze, dar fiind weekend și capitala destul de liberă, noi nu am plătit nimic.

La plecarea din Budapesta, am admirat Castelul Huniazilor, Muzeul de Artă Națională și Muzeul de Arte Frumoase, împreună cu Piața Eroilor, toate aflându-se la distanță foarte mica una de cealaltă. Nu le-am vizitat în interior, dar ne-am programat deja o revenire de mai multe zile în metropolă la vară, pentru a ne bucura de toate și pentru a afla despre istoria fiecăruia în parte, să ne plimbăm cu feribotul ziua și noaptea, dar și să ne facem de cap la cumpărături prin cele 25 de mall-uri din Budapesta.

Budapesta este un oraș deosebit, cu o arhitectură senzațională, care te poartă într-o aventură de poveste. Capitala Ungariei merită vizitată în orice anotimp și cu certitudine o zi nu este suficientă pentru a vedea toate obiectivele din metropolă. Când ne vom întoarce acolo, vom reveni cu articole prin care să vă oferim recomandări pe baza celor testate de noi.

Până una alta, finalizez acest review de mini – excursie cu recomandarea să încercați neapărat pizza de la EATaliano, fie că este Quatro Formagi, Quatro Carni sau Pizza Primavera. Dacă ați vizitat Budapesta deja, așteptăm să ne spuneți poveștile voastre în secțiunea de comentarii de mai jos sau pe email la redactie@noobz.ro și o să le transmitem mai departe cititorilor într-un articol user experience.